به گزارش پایگاه خبری اقتصادآرا ، شهردار تهران با حضور در جلسه علنی شورای شهر بر پیشنهاد خود یعنی لایحه « اصلاح ساختار معاونت برنامه ریزی، توسعه سرمایه انسانی و امور شورای شهرداری تهران » تاکید کرد. اما در این میان برخی اعضای شورای شهر موافقت و مخالفت خود را اعلام کردند. ناصر امانی و قائمی دو عضو مخالف و احمد صادقی عضو موافق این لایحه بود اما در این میان صحن علنی آرایش دیگری به خود گرفت که نظر خبرنگاران را به خود جلب کرد.
مشروح پیشنهاد زاکانی برای ایجاد سازمان جدید
علیرضا زاکانی شهردار تهران صبح امروز با حضور در پنجاه و هشتمین جلسه شورای اسلامی شهر تهران در تشریح لزوم تشکیل سازمان فناوریهای نوین در خلال بررسی اصلاح بخشی از ساختار شهرداری تهران، گفت: امروز موضوع بسیار مهمی مطرح است و سوالی مطرح بود که مجموعه سازمان فناوری اطلاعات موجود چه تفاوتی با سازمان فناوریهای نوین دارد و ضرورت تشکیل یک سازمان دیگر چیست؟ باید به این نکته تاکید کنم که فناوری دو قسمت دارد، دیجیتال و غیر دیجیتال که بخش دیجیتال آن در سازمان فناوری شهرداری و بخش غیر دیجیتال آن در سازمانی که پیشنهاد کردهایم، مدیریت و راهبری میشود. بی تردید این دو، دو مقوله متفاوت هستند و امکان ترکیب آنها نیز وجود ندارد.
وی افزود: درخواست ما این بود که سازمان فناوری در ابتدا از معاونت جدا شده و مستقیما با شهردار تهران کار کند. اتفاقی که از زمان “قائمی” روی داد که مدیرعامل وقت سازمان فناوری اطلاعات شهرداری تهران با شخص قالیباف کار میکرد. بی تردید کار سازمان فاوا تجمیع و تحلیل دادههاست و به عنوان مغزافزار سازمان باید در اختیار رئیس سازمان باشد.
شهردار تهران ادامه داد: به عنوان اصلیترین ابزار مدیریتی، این بخش باید در دست بالاترین مقام سازمان باشد. بی تردید معاونتها اطلاعات خود را با یک فرهنگ غلط متعلق به خود میدانند و به اشتراک نمیگذارند و اگر اراده رئیس سازمان نباشد این کار اتفاق نمیافتد؛ همانند شرایط فعلی سازمان فاوای شهرداری، مغز افزاری که در اختیار مدیریت باشد میتواند تحول ایجاد کند. امروز به یک مجموعه منفعل تبدیل شده است.
وی تاکید کرد: در حال حاضر سازمان فناوری اطلاعات شهرداری تهران درخواستی برایش تعریف میشود و او این درخواست را انجام میدهد در حالیکه باید به پیشران تبدیل شود و کلیه مجموعهها را به دنبال خود بکشد، این مدیریت و پیگیری که زمینه ساز تحول سازمانی باشد باید توسط بالاترین مقام مجموعه مدیریت و هدایت شود.
شهردار تهران خطاب به اعضای شورا درخواست کرد که سازمان فناوری اطلاعات از معاونت منفک و به صورت مستقیم با شهردار تهران کار کند.
زاکانی در تشریح ضرورت تشکیل سازمان فناوریهای نوین نیز گفت: در مورد فناوریهای نوین که مقولهای جداگانه از فناوریهای دیجیتال است باید به این نکته اشاره کنم که همه فناوریهای غیر دیجیتال در مدیریت شهری در این سازمان پیش بینی شده، مثلا در حوزه پسماند فناوریهای هاضم در این قالب دنبال خواهد شد. در حال حاضر روزانه ۷۵۰۰ تن زباله در تهران جمع آوری میشود که ۵۰۰۰ تا ۵۵۰۰ تن روزانه به آرادکوه منتقل میشود. ما به دنبال این هستیم که هشت مرکز MRF در تهران را تجهیز کنیم و با بهرهمندی از دانش و فناوری ۵۵۰۰ تن زباله را به ۳۵۰ تن برسانیم و اولین قرارداد این حوزه نیز در حال انعقاد است. به این ترتیب از خانه تا آرادکوه زبالهها به یک مدیریت واحد سپرده میشود.
وی ادامه داد: مبتنی بر فناوری، در نوع جمعآوری زباله تحول ایجاد میشود. بی تردید فاوای شهرداری تهران دانش مدیریت این کار را ندارد. زباله جمعآوری شده در هشت مرکز که هر کدام از آنها ۸۰۰ میلیارد تومان سرمایه گذاری را به خود اختصاص داده زباله را به کمپوست و مواد قابل بازیافت تبدیل میکند و کمتر از پنج درصد زبالهها به آرادکوه منتقل میشود. بر همین اساس ضرورت شکل گیری سازمان فناوریهای نوین را میتوان مشخص کرد.
شهردار تهران تاکید کرد: از زمانی که معاونت علم و فناوری با حمایت رهبری شکل گرفت تغییرات و تحولات دانش بنیانی را مشاهده کردیم، این اقدامات نیازمند مدیریت متمرکز است که بتواند خود را با فناوریهای نوین همراه کند. بی تردید برای نجات شهر مسیر شفاف است و در بسیاری از کشورها تجربه شده، سالها موضوع تولید در دستور کار بود اما امسال با دانش بنیان بودن همراه شد، چرا که اگر دانش بنیان نباشد نمیتواند جهش حرکت را محقق کند. موضوع دانش بنیانی متفاوت از موضوعاتی است که باید توسط سازمان فاوا دنبال شود.
زاکانی بار دیگر با اشاره به موضوع مدیریت پسماند در شهر تهران گفت: برآورد میشود قیمت زباله در شهر تهران حدود ۴۰۰۰ میلیارد تومان است، در حالیکه ما در تهران سال گذشته ۱۲۰۰ میلیارد تومان هزینه جمعآوری پرداخت کردهایم که متاسفانه بخشی از این پول در جیب دلالان رفته است.
وی افزود: در حال حاضر ۷۲ هزار تاکسی و ۶۰۰۰ ون در شهر تهران موجود است که بخشی از اینها حدود ۲۰ درصد خارج از مدار هستند و در خدمت شهر نیستند. در موضوع حمل و نقل حدود ۲۵۰۰ اتوبوس داریم و به ۷۰۰۰ اتوبوس نیازمندیم، در مورد واگنهای مترو بخشی از آنها از مدار خارج شده یعنی حدود ۱۱۲ واگن غیر فعال است و همین موارد مزیتهای شهرداری است که حمل و نقل را در دست دارد و پیاده راهها را نیز تنظیم میکند اما برخی از سرویسهای اینترنتی که پشت آن دانش بنیان نهفته است شهر را متحول کردهاند ولی ما با وجود ۷۸ هزار تاکسی نمیتوانیم این کار را انجام دهیم، چرا که با استفاده از دادهها و فناوریها کار را پیش نبردهایم. تا چه زمانی به مردم خدمت خوب ارائه ندهیم و آنها ابراز نارضایتی داشته باشند؟ شکل گیری سازمان فناوریهای نوین تنها راه حل این موضوع است. در مقوله تحولات در عرصه مواد نیز همچون مقوله آبهای زیرزمینی نیازمند به موضوع دانش بنیان هستیم که این موارد خارج از حوزههای سازمان فناوری اطلاعات است.
شهردار تهران در بخش دیگری از صحبتهای خود با اشاره به اینکه ۱۹۰ هکتار فضا در بوستان ولایت رها شده است افزود:در این زمینها دنبال کردیم که پارک علم و فناوری احداث کنیم. در این زمینه مشاور گرفتیم که کار در حال پیگیری است. در تهران بالاترین ظرفیت دانش و نخبگی را داریم اما یک هویت فناورانه نداریم و تنها جایی که میتواند این کار را انجام دهد شهرداری تهران است که این هویت را برای شهر ایجاد کند. در حقیقت در این حوزه امکانی ایجاد میشود که تهران را الگو کنیم و با دیپلماسی فناوری امکان تبادل امکانات و تجربیات را فراهم کنیم که هم ارزش افزوده اقتصادی و هم ارزش افزوده تجربی را برای ما به همراه دارد.
وی افزود: ممکن است برخی اعضای شورای شهر تهران بگویند که ما به دنبال چابک سازی هستیم. اولا چابک سازی لزوما کوچک سازی نیست بلکه یکی از موارد چابک سازی کوچک سازی است. در مورد مجوز سازمان اداری، استخدامی برای تشکیل این سازمان نیز پس از تشریح موضوع برای نماینده سازمان امضاء کردهاند که با این موضوع موافق هستند. یعنی این مجوز را نیز داریم.
وی ادامه داد: امروز مجموعههایی که نبض شهر را در دست گرفتهاند تنها هشت مجموعه انبار بیشتر ندارند و این کار را با بهره گیری از دانش و فناوریها محقق کردهاند. ۳۰ درصد باراندازهای شهر تهران مربوط به سایر شهرستانها است در حالیکه دود ناشی از حمل و نقل آنها برای شهروندان تهرانی است، ولی می توان آنها را به خارج از شهر منتقل کرد. متاسفانه امروز خانههای مسکونی در محاصره انبارهای کالا قرار گرفتند و این موضوع در برخی از مناطق تهران به روشنی مشاهده میشود در حالیکه میتوان با کمک فناوریها این معضل را نیز حل کرد. بی تردید یکی از راههای اصلی نجات شهر تشکیل این سازمان است لذا درخواست من این است که به این کار نگاه و ضریب ویژهای در شورا داده شود.
امانی: به جای به روز کردن یک سازمان، سازمان جدید ایجاد نکنید!
ناصر امانی،رییس کمیته منابع انسانی شورای شهر تهران در جریان بررسی لایحه «اصلاح ساختار معاونت برنامه ریزی، توسعه سرمایه انسانی و امور شورای شهرداری تهران» گفت: اجازه دهید بحثهای کارشناسی صورت بگیرد، شفاف شود شاید قانع شدیم و به یک جمع بندی جدید رسیدیم. حرف بنده و آقای زاکانی تقریبا یکی است؛ یعنی در هدف هیچ اختلافی با هم نداریم. در این که فعالیتهای شهرداری حتما باید دانش بنیان و هوشمند شود. ایشان میفرمایند فعالیتهای شهرداری باید دانش بنیان و هوشمند شود و ما هم همین را میگوییم و تنها در یک نقطه کوچک با هم اختلاف داریم و این است که ما میگوییم چرخ نباید دوباره اختراع شود. اگر چرخی که قبلا اختراع شده، مشکل دارد، سرعت ندارد و کج شده را باید به روز کرد و اشکال آن را برطرف کرد نه این که دوباره آن را اختراع کرد.
او ادامه داد: همه مثالها و مصداقهایی که آقای زاکانی گفتند در گذشته با همکاری سازمان فاوا و همکاری کسانی که مستقیم درگیر این فرایندها بودند تا مراحل زیادی هوشمند و دانش بنیان شدند. سازمان فناوری شهرداری تهران در گذشته همیشه یکی از سه سازمان برتر کشور در حوزه هوشمندسازی و IT بوده و جایزههای گوناگون ملی و حتی بین المللی گرفته است. این همه سیستم که در شهرداری تهران طی 16 سال گذشته طراحی شده مثل سیستم شهرسازی که مهمترین سیستم صدور پروانه است، سیستمهای متعدد حمل و نقل که مردم به شکل روزانه از آنها استفاده میکنند، سیستم فایننس، سیستم نیروی انسانی و یا کارتابل اداری شهرداری حاصل همکاری اپراتورهای اجرایی این حوزهها و کارشناسان سازمان فاوا بوده است.
امانی تاکید کرد: نمیشود گفت «تو کار کن و دیگری برایت فکر کند» این عملی نیست. هر جا در شهرداری در طراحی و اجرای سیستمها موفق نبودیم ناشی از عدم همکاری اپراتورهای اجرایی با کارشناسان سازمان فاوا بوده؛ یعنی کارشناسان سازمان فاوا گفتند ما طراحی میکنیم و شما اجرا کنید و کسانی که اجرا میکردند میگفتند مجری هستیم و باید خودمان طراحی کنیم در حالی که نقطه درست این بود که هر دو در طراحی و اجرای سیستم با هم همکاری کنند.
این عضو شورا اضافه کرد: در گفتههای آقای زاکانی تعریف جامع و مانعی از سازمانی که گفتند تحت عنوان سازمان فناوریهای نوین شهری ندیدم و ایشان فقط به مصداقها پرداختند. همه مواردی که آقای زاکانی در حوزه پسماند و حمل و نقل و غیره گفتند همگی درست بود و هم باید فناور و دانش بنیان شود؛ اما حرف ما این است که یک مصداق از این که سازمان فناوری نمیتواند این کار را کند بیان کنند. اگر سازمان فاوا عقب ماندگی دارد آن را برطرف سازد و اگر ابزاری ندارد به ابزار جدید مجهزش کنند. آقای زاکانی می گوید فاوا نمی تواند، پس باید یک سازمان فناوری نوین ایجاد کنیم که او بتواند این کارها را بکند. در جلسه قبل که این موضوع به بحث گذاشته شد قرار شد در فاصله تا جلسه بعدی یک طرح مکتوب به ما بدهند و تعریفی از این سازمان کرده و روش کار و اهداف ان را بگویند؛ اما دوباره همان خطی که در لایحه قبلی بوده وجود دارد که گفته شده به شهرداری تهران اجازه داده می شود به منظور سازماندهی، یکپارچهسازی و پیشبرد امور مربوط به هوشمندسازی فناوریهای نوین نوآوری، کسب و کارهای نوپا در مدیریت شهری با انجام تشریفات قانونی نسبت به تاسیس سازمان فناوری نوین شهری اقدام کنند. توضیحاتی که امروز آقای زاکانی دادند چیزی به اطلاعات ما اضافه نکرد. حرف من این است که سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری یا فاوا میتواند همه آن چیزی که آقای زاکانی به دنبالش است با برطرف کردن اشکالات و گذاشتن یک مدیر مقتدر حل کند.
او تاکید کرد: وقتی سازمان بزرگ و قدرتمندی دارای اعتبار ملی و بین المللی در شهرداری داریم که بهترین نیروهای متخصص در درون آن حضور دارند چرا باید یک سازمان جدید همعرض آن ایجاد کنیم که بخواهد یک کار جدید بکند و چرا همین سازمان را تقویت نمیکنید؟! اگر این سازمان توانمند نیست هم اسم و اساس نامهاش را عوض کنید و هم معاونتهای جدید به آن بیفزایید و هم ابزار جدید برای کار در اختیارش بگذارید. اضافه کردن یک سازمان جدید حتما گسترش سازمان است. در همه برنامه های توسعه کشور و در برنامه پنج ساله سوم از توسعه سازمان منع شدیم.
شورائیان در دو راهی
دیگر اعضای شورای شهر در ادامه نیز به اظهار نظر پرداختند. در این میان گفتگوهای ریز و درشتی بین اعضای شورا شکل گرفت که نشان از رد این لایحه داشت تا جایی که معاون شهردار به نمایندگان پیوست و سعی در حل ابهامات برآمد و برخی مسائل را برای آنان به صورت غیر رسمی شرح داد اما در پایان لایحه برای گفتگوی بیشتر به جلسه بعد موکول شد و باید ببینیم آیا شورائیان برخلاف برنامه توسعه به فربه تر شدن شهرداری رای خواهند داد یا نه.