اقتصادآرا ؛در راستای مسائل اجتماعی و زیستی بانک ها مسئولیت سنگینی بر عهده دارند و بایستی طرح ها ، برنامه ها، تخصیص اعتبار ، تامین و تجهیز و … در جهت حفظ محیط زیست اجرا نمایند .
به گزارش پایگاه خبری اقتصادآرا ، احساس مسئولیت اجتماعی جز راهبرد اصلی بانک ها و شرط لازم برای بقا و موفقیت بانک است. در راستای مسائل اجتماعی و زیستی بانک ها مسئولیت سنگینی بر عهده دارند و بایستی طرح ها ، برنامه ها، تخصیص اعتبار ، تامین و تجهیز و … در جهت حفظ محیط زیست اجرا نمایند . مسئولیتی که بر عهده بانک هاست مسولیت عمومی است و شخصی نیست .
بخش بانکی با تسهیلات حمایتی از بخشهای اقتصادی به ویژه بخش صنعت، تا حدی توانسته است در خصوص مسؤولیت اجتماعی خطیر خود در حیطه جهتدهی تولیدات به سمت تکنولوژی و روشهای تولید پاک،نقش ایفا کند و در این بین بانک ایران زمین در میان بانک ها از جایگاه ویژه ای برخوردار می باشد.
بانکداری سبز، یکی از مصادیق اصلی در انجام وظایف مربوط به رسالت اجتماعی است. یک سیستم بانکداری سبز اهداف، سیاستها و خط مشیها، ارزشها، کارکنان، محیط کار، محصولات و خدمات، فعالیتهای پیشبردی، روابط، تکنولوژی، فرهنگ سازمانی، شاخصهای ارزیابی، پشتیبانی و الگوهای قیمت گذاری سبز دارد. همچنین پرداخت تسهیلات ویژه به کارآفرینان سبز و شرکتهای تازه تاسیسی که قصد دارند به فعالیتهای زیست محیطی بپردازند، در کنار تأمین مالی سرمایهگذاری حفاظت از محیط زیست، میتواند راهکارهای مناسبی برای نقشآفرینی مسؤولانه بانک در زمینههای اجتماعی باشد.
بانک ایران زمین نیز در راستای اجرای مسئولیت اجتماعی خود حمایت از سازمان های مردم نهادی مانند کمیته امداد و سازمان بهزیستی و همچنین حفظ منابع آب، جنگل ها، کاهش مصرف انرژی، همکاری با سازمان محیط زیست و سازمان جنگلها، مشارکت در ساخت مدرسه در مناطق محروم و آسیب دیده از سیل و زلزله و راه اندازی پویش های اجتماعی به صورت جدی را در دستور کار خود قرار داده است و در سال های اخیر تلاش نموده در فعالیتهای سرمایهگذاری نمایند که موجب بهبود شرایط کل جامعه و حفظ محیطزیست گردد.
در این میان بخشی از فعالیت هایی که در قالب اجتماعی و کمک به محیط زیست در این بانک انجام شده بدین شرح می باشد ؛
برگزاری پویش پیشگیری از کرونا
در پویش «هیچجا خونهی خودِ آدم نمیشه» محتوای آموزشی و اثرگذار در حوزه پیشگیری از ویروس کرونا، ضرورت در خانه ماندن، چگونگی گذران وقت، برنامهریزی برای انجام اقدامات سودمند اقتصادی و اجتماعی در خانه و تشویق و جلب همکاری مردم برای ماندن و ایجاد محیطی جذاب و تاثیرگذار در خانه در اختیار گروههای مردمی قرار داده شده بود که با استقبال مشتریان این بانک نیز همراه شد.
کمپین «همین یک زمین»
بانک ها به دلیل دارا بودن ظرفیت های سرمایه گذاری و برخورداری از اطمینان عمومی قابلیت جلب اعتماد مردم و همچنین توان فرهنگ سازی در جهت ارتقای فرهنگ مردم را دارند براین اساس بانک ایران زمین در سال 1395 به عنوان بانک حامی محیط زیست با استفاده از تجارت و اندوخت های علمی و تکیه بر پشتوانه اعتماد مردمی و با هدف پاکسازی محیط زیست از انواع آلودگی پویشی با شعار «برای زندگی همین یک زمین را داریم» راه اندازی کرد و یک مسابقه جذاب عکاسی و نقاشی نیز با محوریت حفاظت از محیطزیست ترتیب داد و برای نفرات برگزیده جوایز نفیسی در نظر گرفت.
کمپین یک قطره کمتر
کمپین یک قطره کمتر با هدف فرهنگ سازی در زمینه مصرف صحیح آب در شهریور 1397 در بانک ایران زمین کلید خورد تا در آن هر شخص هر روشی که با مصرف درست و بهینه آب، باعث صرفه جوئی شود را در صفحه شبکه های اجتماعی خود بنویسد و با هشتگ «#یکقطرهکمتر» بانک ایران زمین را مطلع کند.
بلوط ایران زمین”
پویش جدید حمایت از “بلوط ایران زمین” با هدف آگاه سازی جامعه نسبت به از بین رفتن درختان بلوط مناطق غرب کشور در اواخر سال 1397 و هم زمان با آغاز هفته منابع طبیعی راه اندازی شد و همچنان این پویش همه ساله و هم زمان با آغاز هفته منابع طبیعی از سوی بانک ایران زمین برگزار می شود.
“آلرژی به مصرف انرژی”برای همکاران بانک ایران زمین
بانک ایران زمین در راستای اجرای رسالت اجتماعی خود با راه اندازی پویش “آلرژی به مصرف انرژی” با هدف مصرف بهینه انرژی در محیط کار و خانه، همکاران خود را دعوت به پیوستن به این پویش زیست محیطی کرد.
حمایت بانک ایران زمین از پویش من هم یک جنگلبانم
نهاد مالی و مردمی ایران زمین در گستره فعالیت های زیستمحیطی خود، نگاه ویژهای به جنگلها و مراتع کشور دارد و مهمتر از آن، حمایت از قهرمانان ارزشمند طلای سبز را بر خود فرض میداند. حمایت صادقانه بانک ایرانزمین از پویش #من- هم-یک-جنگلبانم، به دریافت تندیس از دبیر دومین جشنواره روز جنگلبان منتهی شد.
بانک ایران زمین، حامی سومین دوره جایزه یحیی
جایزه یحیی جایزهای سالانه ویژه قدردانی از محیطبانان سازمان حفاظت محیطزیست ایران است که به ابتکار و همت دو هنرمند عضو انجمن، مجتبی رمزی و پریدخت مشگزاد در دل انجمن یوزپلنگ ایرانی شکلگرفته است. پس از برگزاری نخستین دوره جایزه یحیی در سال ۱۳۹۳ در دانشگاه محیطزیست کرج؛ همچنین برگزاری دومین دوره این جایزه در سال ۱۳۹۴ با مشارکت انجمن یوزپلنگ ایرانی، دانشگاه محیطزیست، دیدهبان محیطزیست و حیاتوحش ایران و…؛ سومین دوره این جایزه در ۱۴ آذر سال ۱۳۹۵ با حمایت بانک ایرانزمین و بهمنظور تجلیل از خانواده محیطبانان شهید استانهای فارس و هرمزگان برگزار شد و توانست به سهم خود نقش بسیار مؤثری در ارتقای فرهنگ عمومی در این زمینه داشته باشد. جایزه یحیی به یمن زنده نگهداشتن یاد و خاطره محیطبانِ شهید، یحیی شاهکوه محلی به این عنوان مزیّن شده است.
پویش محیط زیستی پیک زمین در بانک ایران زمین
بانک ایران زمین در ماه اسفند 1399 به منظور ادای دین به طبیعت در هفته منابع طبیعی، ضمن حضور در منطقه تلو و کاشت نهال، کمپین محیطزیستی بسیار مهم خود به نام #پیک -زمین را آغاز کرد.
حمایت از پویش سهم من برای تالاب
پویش سهم من برای تالاب، جدیدترین اقدام حمایتی بانک ایرانزمین از محیطزیست است. این نهاد مالی با حمایت از پویش #سهم- من- برای- تالاب، از مخاطبان خود در بسترهای مختلف خواسته است با پیوستن به این پویش و حمایت همهجانبه از آن، دین خود را در احیای دوباره تالابهای در معرض نابودی؛ همچنین تالابهای زنده نیازمند به کمک بیشتر، ادا کنند. استقبال از این پویش نیز بسیار قابلتوجه بوده است
در نهایت بانک ها ، با رعایت وظایف زیست محیطی و اجتماعی خود باعث افزایش اعتبار خود در اذهان عمومی خواهند شد، که این منجربه افزایش و بالا رفتن محبوبیتشان می گردد.